Als oud-stagiair van Nationale-Nederlanden met NN-Group boven zich, heb ik ook erg veel meegekregen van sponsoring, marketing en zeker dit in combinatie met sport. Daarom wil ik deze blogreeks afsluiten met een aantal tips die mij gedurende deze stageperiode zijn opgevallen, waar je wat mij betreft je voordeel mee doet als het gaat om marketing. Want inmiddels heeft de sponsormanager van NN-Group al veel gedaan. Met het opstarten van een NN-Runningteam, de introductie van de SmartMedal en de Hardloopsupporter heeft NN weer een extra dimensie weten te geven aan het hardlopen.
2 Comments
ROTTERDAM - Rabobank, één van de grootste banken van ons land, kennen we natuurlijk als eerste van geldverstrekker. Je hebt er een betaalpas van of je hebt er een hypotheek lopen. De core business van het bedrijf, is nog steeds de financiële kant, en logisch is dat. Net als andere bedrijven, zet Rabobank zich in voor andere doelen. Zo is Rabobank hoofdsponsor van het Nederlandse Hockey, hebben ze een samenwerking met de volleybalbond en is Rabobank te vinden op Lowlands! Een website lijkt erg vanzelfsprekend voor een bedrijf of instelling, maar ook als persoon/individu kan een website over jezelf erg nuttig zijn. Je kan dit namelijk gebruiken als visitekaartje, digitaal CV of informatiebron wanneer een werkgever naar jou zoekt. Dan is het natuurlijk wel van belang dat je een goede, zakelijke en informatieve website over jezelf hebt gemaakt. Maar hoe kom je nou aan die goede website? Waarschijnlijk heb je het wel meegekregen. In de wedstrijd FC Den Bosch - Excelsior werden er racistische geluiden en liederen gezongen richting Mendes Moreira. In het buitenland zien we dit soort taferelen wel vaker gebeuren. Zeker in landen als Italië, Frankrijk en Spanje. Helaas moeten we nu hier ook ons eigen Nederland aan toe voegen. De scheidsrechter van dienst besloot de wedstrijd tijdelijk te staken, de wedstrijd werd dus wel hervat. Ook werd een samenwerking aangegaan tussen het kabinet en de KNVB om racisme op de voetbalvelden tegen te gaan. Autofabrikanten doen grote uitgaven om ervoor te zorgen dat zij met hun product deel kunnen nemen aan de Formule-1. Een voorbeeld hiervan is autofabrikant Daimler die jaarlijks een slordige €180 miljoen investeert in zijn Mercedes-AMG. Nu is natuurlijk de vraag of deze investeringen ook leiden tot verbeteringen en meer verkoop. Kortom, welke effecten hebben deze investeringen op de innovatie- en merkkracht van de autofabrikanten? Jaarlijks worden in diverse gemeenten in ons land ijsbanen op poten gezet met als doel de Nederlandse jeugd te laten schaatsen. Daar waar schaatsen voorheen een iet wat stoffig imago had is dat tegenwoordig volledig omgedraaid. Mediabureaus hebben dit namelijk onderzocht. Tijdens de schaatswedstrijden was het kijkcijferaantal enorm hoog, maar ook de gemiddelde leeftijd van die kijker, namelijk 60 jaar. Echter, vandaag de dag is de populariteit van het schaatsen enorm onder de jeugd. De schaatssport is op dit moment populairder dan darts en wielrennen. Op woensdag 13 november 2019 heb ik een bezoek gebracht aan de Nationale Sportvakbeurs in Gorinchem. Diverse bedrijven presenteren hier hun product die in de sport ingezet kunnen worden. Een echte beurs dus voor amateurverenigingen die op zoek zijn naar vernieuwingen, veranderingen of verbeteringen. De Franse autofabrikant, Peugeot, is al jaren betrokken bij tennis en geen vreemde eend in de bijt dus. Peugeot Nederland breidt dit uit met hun NextGen Lions programma. Dit programma houdt in dat Peugeot aanstormde tennistalenten de handvatten toegereikt krijgen door Peugeot om ervoor te zorgen dat ze hun eigen top weten te halen. Op dit moment zijn dat: Tallon Griekspoor (20), Botic van Zandschulp (22), Tim van Rijthoven (21) en Ryan Nijboer (18). Sinds 2017 is NN een andere tak van sport gaan sponsoren. Jaren lang is Nationale-Nederlanden hoofdsponsor van het Nederlands Elftal geweest. Hier hebben zij grote successen mee gehad en velen zullen Nationale-Nederlanden dan ook nog linken aan voetbal en dus het Nederlands Elftal. Toch heeft Nationale-Nederlanden deze sponsoring stop gezet en zijn ze een andere kant opgegaan. Ajax en ESPN gaan een mediapartnership aan. Dit betekent dat de Amerikaanse mediaconcern naast wedstrijden van Ajax nu ook andere content van Ajax mag uitzenden. ESPN is een van de grootste mediapartijen in Amerika met zowel broadcasting als ESPN+. Door de overeenkomst die Ajax is aangegaan is op zeer korte termijn Ajax content te zien op de zenders van ESPN. Liverpool sloot zo'n zes jaar geleden een sponsorcontract af met New Balance. Een verrassende keuze keuze van de Engelse topploeg. Toch leek het een succesvolle deal te zijn voor The Reds. Aan alles komt een eind, zo ook aan de samenwerking tussen New Balance - dat van origine vooral sportschoenen maakt - en Liverpool. Wie aan KPN denkt als sponsor, denkt vrijwel direct aan schaatsen. KPN gaat komende winter voor alweer het tiende seizoen in als hoofdsponsor van de KNSB. Echter, na de zomer van 2020 zal KPN het contract met de Koninklijke Nederlandse Schaatsbond niet verlengen en dus zal de iconische 'schaatssponsor' verdwijnen van de boarding, tv en van de schaatsers. |