Als oud-stagiair van Nationale-Nederlanden met NN-Group boven zich, heb ik ook erg veel meegekregen van sponsoring, marketing en zeker dit in combinatie met sport. Daarom wil ik deze blogreeks afsluiten met een aantal tips die mij gedurende deze stageperiode zijn opgevallen, waar je wat mij betreft je voordeel mee doet als het gaat om marketing. Want inmiddels heeft de sponsormanager van NN-Group al veel gedaan. Met het opstarten van een NN-Runningteam, de introductie van de SmartMedal en de Hardloopsupporter heeft NN weer een extra dimensie weten te geven aan het hardlopen. 1. Schoenmaker blijf bij uw leest
Net zoals bij de 5 conceptcriteria die vaak worden aangehaald om een sponsorconcept te beoordelen, is nummer 1 ook voor NN belangrijk. Dit is namelijk: past het bij de core business van het bedrijf. NN is een financiële dienstverlener. Ook hier past gezondheid bij. Daarnaast moet je sponsoring goed uit te leggen zijn aan je klanten. Het verhaal dat je wil vertellen moet passend en natuurlijk zijn. 2. FOCUS! Focus je vooral op één domein en zorg ervoor dat je daarin de beste wordt. NN-Group is heel lang sponsor geweest bij het Nederlands-Elftal. Hier zijn ze mee gestopt en hebben de keuze gemaakt om een andere sport te gaan sponsoren. Men had er ook voor kunnen kiezen om er iets bij te doen, maar hierdoor zal het voetbal toch minder aandacht krijgen en dat is juist niet wat NN wil. Nu zijn ze van diverse grote hardloopevenementen de hoofdsponsor, waaronder de marathon van Rotterdam, City Pier City Loop en de Zevenheuvelenloop. NN is ook van mening dat sponsoren meer is dan alleen maar geld geven. Ook heeft een hoofdsponsor een maatschappelijke rol te vervullen. Zo heeft NN ook het 'running blind' programma geïntroduceerd, waarin blinden en slechtzienden onder begeleiding toch de race kunnen hardlopen. 3. Wees creatief Als je echt wil uitblinken, is het belangrijk dat je iets doet wat anderen niet hebben gedaan, maar eigenlijk wel heel graag zouden willen doen. Kortom maak anderen jaloers. Een maatschappelijk, innoverend idee werkt hier positief bij. De SmartMedal die NN geïntroduceerd heeft, was dan ook een groot succes. Met deze SmartMedal konden de lopers hun race nog eens herbeleven.
2 Comments
10/18/2022 12:37:56 pm
Role own great each rock. Me development arrive. Address direction scene.
Reply
Leave a Reply. |