Een Instagram/Facebook post kan heel saai en degelijk zijn, maar je kan er natuurlijk ook een orginele, grappige en gedurfde draai aan geven. Zo zijn er tal van voorbeelden waarbij dit positief heeft uitgepakt en de post viraal ging. Heineken is een bedrijf die met hun woordgrappen meermaals opvallen. Dit is oprecht een kracht van het bedrijf die natuurlijk bekend staan om hun bier met als slogan: Heerlijk, Helder, Heineken. In 2016 liep het Nederlands Elftal het EK voetbal mis, uiteraard tot groot ongenoegen met heel voetbalminded Nederland. Heineken wist hier leuk op in te springen et de volgende post. Het is weliswaar pijnlijk en gedurfd van de bierbrouwerij, maar als we heel eerlijk zijn, heeft de marketing afdeling hier wel een leuke grap van gemaakt. Een ander bedrijf die hier heel goed in zijn is Bol.com. Er is bijna wel wekelijks een post te vinden van de webwinkel gigant waarbij het eigenlijk niet mogelijk is om te glimlachen. De kracht van zo'n post is natuurlijk ook dat je sympathie krijgt voor het bedrijf en daardoor dus merkvoorkeur creëert. Als je het aan mij vraagt erg slim. Mensen onthouden leuke en/of grappige posts makkelijker en zullen eerder doorklikken naar de website dan wanneer dit simpelweg statisch is en niks zeggend. Hieronder een voorbeeld van bol.com Een ander bedrijf dat ook niet vies is van woordgrapjes is Transavia. In onderstaande post gaat het om korting voor een vlucht naar Istanbul. Wellicht moet je hem even twee keer lezen voordat je hem door hebt, maar Transavia heeft mijn inziens hier een goede post gemaakt. Istanbul wordt: Is dat een boel. Het doel is natuurlijk om aandacht te krijgen voor deze korting. Wat mij betreft doet Transavia dit heel goed middels deze woordgrap. Het doel van deze blog is om te laten zien dat bedrijven vaak erg creatief inspelen op bepaalde momenten. Naar mijn mening is dit een goede insteek van deze bedrijven. Op deze manier krijgt de potentiële klant ook sympathie voor het bedrijf. Toch moet je dit niet altijd doen, want je moet wel serieus over blijven komen. De Speld is zo'n platform die dit alleen maar doen en vaak alles omdraaien. Dat is hun kracht, maar wanneer zij een bericht posten over een Nederlandse opstand, zal niemand dit serieus nemen. Door middel van creatieve posts kun je uiteindelijk veel meer bekendheid krijgen dan dat je in werkelijkheid eigenlijk wilde. Dit kan natuurlijk ook op amateurniveau gebeuren. Oordeel zelf. (The Beste Social Media, 2018)
0 Comments
Leave a Reply. |